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Parution ; John Tresch : The Romantic Machine

ecran 2012-10-21 à 20.15.42Parution du livre de John Tresch, The Romantic Machine, qui réinterprète la période romantique à l'aune des concepts technologiques de ses machines. 

"Ce livre analyse  une période pendant laquelle émerge une image différente de la science - théorie de la nature et théorie du savoir, en même temps que fait son apparition un nouvel ensemble de machines : machines à vapeur, piles électriques, instruments électriques et atmosphériques sensibles, imprimeries modernisées et photographie. Il s'agit de "machines romantiques". Contrairement aux machines classiques, c'est leur souplesse, leur activité, leur participation inextricable à des circuits d'éléments à la fois vivants et inanimés que l'on appréhende. Ces nouveaux appareils vont de pair avec une nouvelle vision du monde - en expansion,  complexe et interdépendant, modifiable - et du savoir, intervention active et agissante, dans laquelle les pensées humaines, les sentiments et les intentions - en un mot, la conscience humaine - joue un rôle déterminant dans l'établissement de la vérité". (trad. personnelle du 2e paragraphe de la préface "Absolute and In-between", p. xi par Christelle Rabier)


La présentation de l'éditeur est ici: http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/R/bo12645421.html

Vous pouvez également trouvé un article de John Tresch dans le n° 16 de Tracés, "Techno-", désormais en accès libre: 
http://traces.revues.org/2423

472 pages | 46 halftones | 6 x 9 | © 2012
 

In the years immediately following Napoleon’s defeat, French thinkers in all fields set their minds to the problem of how to recover from the long upheavals that had been set into motion by the French Revolution. Many challenged the Enlightenment’s emphasis on mechanics and questioned the rising power of machines, seeking a return to the organic unity of an earlier age and triggering the artistic and philosophical movement of romanticism. Previous scholars have viewed romanticism and industrialization in opposition, but in this groundbreaking volume John Tresch reveals how thoroughly entwined science and the arts were in early nineteenth-century France and how they worked together to unite a fractured society. 

Focusing on a set of celebrated technologies, including steam engines, electromagnetic and geophysical instruments, early photography, and mass-scale printing, Tresch looks at how new conceptions of energy, instrumentality, and association fueled such diverse developments as fantastic literature, popular astronomy, grand opera, positivism, utopian socialism, and the Revolution of 1848. He shows that those who attempted to fuse organicism and mechanism in various ways, including Alexander von Humboldt and Auguste Comte, charted a road not taken that resonates today. 

Essential reading for historians of science, intellectual and cultural historians of Europe, and literary and art historians, The Romantic Machine is poised to profoundly alter our understanding of the scientific and cultural landscape of the early nineteenth century.